Mijn 5 redenen om Savannah Georgia te bezoeken


- het lezen van deze blog kost ongeveer 5 minuten -


Savannah als oase van rust
Vorig jaar bezochten wij na jaren eindelijk weer eens de stad Savannah in Georgia (VS). Het werd opnieuw een kennismaking met een van onze meest favoriete plekken op aarde. Als ik ooit mocht kiezen om ergens te kunnen wonen, dan was het wel op deze plek.
Vanaf de eerste keer willen ik er blijven terugkomen. Savannah is een plek waar je op slag verliefd op wordt. Het is niet voor niets gekozen tot Amerikaans meest fijnste en veiligste plek.
Savannah, heeft een geschiedenis die terugvoert tot 1700 en dat voel en zie je in alle hoeken en gaten.
Er zijn maar een paar steden in de wereld die mij dit gevoel geven. Waaronder Rotterdam en Parijs, waarvan bij die laatste de grootsheid en architectuur, helaas worden afgezet tegen een achtergrond van graffiti, bedelaars en criminaliteit. Zo niet deze stad, in Savannah is het rust, veiligheid en zuidelijke gastvrijheid, die hier de klok slaat.

Dit is ons lijstje waarom ik van Savannah hou:
1. Architectuur
Hoewel er in het zuiden veel plaatsen zijn om architectuur uit de antebellum periode te zien, is Savannah uniek vanwege haar goed bewaarde gebouwen. Schitterende bruin en witte panden met enorme kolommen en kleurrijke lambrisering en een uniek gebouw op elke hoek. Om echt de hele geschiedenis en associaties met deze antebellum-architectuur te ervaren, moeten bezoekers een (gratis ja we zijn Nederlander of niet) wandeltocht maken. Hoewel je deze wandeltocht helemaal alleen kunt maken en alle prachtige en grandeur kan bewonderen. Zou ik toch gaan voor de optie om een gids te boeken, die je de hele geschiedenis en zijn kleurrijke inwoners van Savannah kan laten voelen alsof je er zelf bij was.

2. De opbouw van de stad
Savannah heeft een ongebruikelijke stadsindeling: er zijn 22 perfect ingerichte pleinen die de stad in kleine afdelingen indelen. Hoewel ze oorspronkelijk zijn gemaakt om militaire oefeningen te houden, staan ze tegenwoordig bekend om hun perfecte schoonheid.
Elk van deze pleinen zijn als een minipark, genoemd naar een historische figuur met een standbeeld, fontein of monument ter ere van deze historische figuur in het midden.
Chippewa Square is het beroemdste plein. Dit is waar Forrest Gump op een bank zat en zijn levensverhaal vertelde! De bank is sindsdien verplaatst naar het Savannah History Museum. Maar ondanks dat zie je nog steeds vele mensen die op zoek zijn naar die bank.
Savannah staat vol met de meest prachtige eeuwenoude eikenbomen – Voeg wat Spaans mos toe aan de bovenkant en je hebt de perfecte zuidelijke look die je in zoveel films ziet. Dus doe je het niet voor de gebouwen dan voor de natuur.

3. Zuidelijke gastvrijheid en vriendelijkheid
Ik liep door een van de pleinen en fotografeerde de prachtige huizen toen een vrouw in trainingspak stopte en me toe riep. "Ben je op bezoek?" Ik antwoordde met “JA”
Ongevraagd kreeg ik advies: Er is een geweldig huis op de volgende hoek. En ze begon me de verhalen te vertellen over de nabijgelegen gebouwen en enkele van de beroemdheden die er woonden.
Dit is Savannah - en het zuiden in bijzonder. Mensen beginnen altijd vanuit het niets een gesprek en reiken die uitgestoken hand om je te helpen, zonder dat je er om vraagt.
Ik zal er niet om heen draaien - als je uit Europa komt, en dus introvert bent, voel je je misschien eerst ongemakkelijk. Ook ik ieder jaar word weer zenuwachtig als ik naar het Zuiden ga en word getroffen door deze golf van atypisch vriendelijke interactie. Maar eenmaal daar dan word het mijn tweede natuur en word ik zelf ook besmet met deze zuidelijke assertiviteit. Geloof mij als ik zeg dat zuiderlingen veel vriendelijker en spraakzamer zijn dan de typische Amerikaan uit het Noorden of Westen.

4. Het eten
Het Amerikaanse Zuiden is een van mijn favoriete culinaire bestemmingen. Zuidelijk eten is geweldig - en, uhm, niet het gezondste, dat geef ik grif toe. Zorg ervoor dat je jezelf matigt! Of niet doe ik ook niet ;-)
Nu is Savannah niet de meest verfijnde stad op culinair gebied. Maar geloof me als ik zeg, dat voor sommige restaurants mensen hier vroeg opstaan om ongelooflijk zuidelijk te eten, geserveerd in familiestijl aan gemeenschappelijke tafels. ALLES op het menu is fantastisch. De gefrituurde kip is ongelooflijk; hun kaasachtige aardappelpuree rockt mijn wereld; er is varkensvlees dat in je mond uit elkaar valt en toe de beste bananenpudding die je je kunt wensen.
Voor liefhebbers van vis, bier en geschiedenis is River Street de place to be. Deze populaire plek is gevuld met architectuur uit zowel de revolutionaire- als burgeroorlog. Het beste van dit alles is dat dit alles kan worden verkend te voet, terwijl je luistert naar de geluiden van inkomende vrachtschepen en sleepboten. De meeste restaurants geven bezoekers een spectaculair uitzicht op de Savannah rivier. Het gebied kan behoorlijk druk zijn maar het is geschikt voor alle leeftijden. Snoepwinkels, ijssalons en prullaria winkels zullen zowel ouders als kinderen bezig houden.
Ben je ooit in de VS geweest en in het zuiden in het bijzonder? Wat is jouw ervaring? Wij horen graag van je.

Reacties

Populaire posts